zondag 17 april 2016

Een kakelugn en andere zaken

Vrijdag zijn we naar Skövde geweest. Dat hoef je nl op een zaterdag niet te doen omdat de winkels hier dan al om 13.00 uur dicht gaan. Maar op vrijdag is ook prima hoor. We hadden een missie en we hebben gewoon even wat gelanterfanterd. De missie was het voortzetten van onze zoektocht naar een kachel in de keuken. We stonden eigenlijk wat ingesteld op een Vedspis. Dat is een houtgestook fornuis. Erg leuk lijkt mij, Gerrit denkt dat wij dit niet zoveel gaan gebruiken. Het kookproces is dan nl trager en wij weten vaak een kwartier voordat we gaan eten nog niet eens wat we gaan eten. Soms moeten we zelfs eerst nog naar Lena's ICA om groente en vlees te halen. Hij heeft daarmee wel een punt vind ik. Dus ik besluit mijn emotie aan kant te zetten en meer rationeel met het onderwerp kachel om te gaan. In de auto onderweg naar Skövde komen we zodoende op het onderwerp 'Kaminer'. Een kamin is en houtkachel. Kaminer is het meervoud van houtkachel, ER is de meervoudsuitgang. Met een mooie houtkachel is ook niets mis. Zo stap ik, nog deels op twee gedachten hinkend, de winkel van 'din murare' (jouw metselaar) binnen. Misschien vraag je je af wat we bij een bouwvakker moeten. Wel hier kun je o.a. ook kachels uitzoeken. De metselaar kan hem inbouwen en ook een schoorsteen aanleggen, vandaar.
Maar wat komen we dan tegen, in de showroom van Min murare (mijn metselaar)? Een tweetal heel mooie KAKELUGNAR (bij dit woord is de mv uitgang AR). Met tranen in de ogen staan we ernaar te kijken. Dat past wel heel mooi bij ons huis. kijk maar eens Gabriella kankelugnar Duvemåla
Dus i.p.v. iets goedkoper worden we op slag verliefd op koninklijke Gabriella van Duvemåla.
Ik heb zo het gevoel dat dit em gaat worden, Gerrit loopt nl ook met hartjes in zijn ogen. Dit is de kachel die bij ons huis en in onze keuken past. 
Ik moet er nog bij vertellen dat de murare heel geduldig naar mijn gebrekkige Zweeds stond te luisteren en zijn uiterste best deed me te begrijpen. Omgekeerd deed ik ook mijn uiterste best om te begrijpen wat hij terug zei. Op Zweedse les leren we niet direkt praten over kakelugnar, schoorstenen, aansluitingen, kilowatt kubieke meter etc. Maar achteraf zei hij met een brede lach tegen mij: Det gick bra!! Waarmee gezegd dat hij vond dat ik het er goed had afgebracht. Mijn dag kon niet meer stuk..... en we kopen de kachel bij deze man... Zo werkt dat nu eenmaal in de psychologie. Positief gedrag dat je positief bekrachtigt, versterkt zich.
De rest van de dag hebben we wat kleine boodschapjes gehaald zoals een helm voor gerrit zijn motorzaagwerk, plastic bloemen voor in de kamer, we zochten nog een houtversnipperaar maar konden die niet vinden. al met al was het weer leuk om even in Skövde te zijn.
Op de terugweg kwamen we een aantal Kraanvogels tegen waarvan een paar op de foto zijn gekomen.


 Zaterdag was wat een donkere dag. Omdat we toch nog geen kachel hebben, kozen we ervoor het houtwerk even te laten voor wat het is en onze werkzaamheden in ons gästhus weer op te pakken. Daar liggen nog wel een aantal klusjes op ons te wachten. Het tegelwerk en verdere afwerking van de keuken, het aftimmeren van de plinten en het afschilderen van de badkamer. Het eerste en het laatste onderdeel hebben we opgepakt. Gerrit in de tegels en ik weer aan de kwast.


Als je goed kijkt, door op de foto te klikken kun je het verschil zien tussen hoe het was en hoe het wordt. Het kozijn en het plafond staan in de grondlak, het vervolg wordt afschilderen met lakverf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten